Informasjon og behov ved oppstart av bedrift

Telefon løsning og mobilt bredbånd

Alle bedrifter har behov for en telefon løsning. Her kan Digihuset tilby bedriftsløsning fra Phonect. Løsningen som gir full Telenor dekning og -hastighet, består av ett eller flere mobilabonnement til bruk i din eksisterende eller nye telefon. Enten kan du ha et selvstendig abonnement slik som du kanskje har i dag, eller du kan også etablere et mobilt bedriftsnett (MBN). Dette betyr at det opprettes et nytt hovednummer for bedriften (eller om du allerede har et) i tillegg til ditt eget nummer.

Inngående samtaler til hovednummer vil besvares fra medlemmer i svargruppe. Det vil si deg selv. Besvares ikke inngående samtale, kan denne settes over til f.eks. din telefonsvarer eller annet nummer.

Løsningen inneholder valgfri funksjonalitet som automatisk sentralbord med tastevalg, velkomstmelding, åpningstid med mer. Dette med åpningstid er viktig hvis du ønsker å skjerme deg for kontakt utenom åpningstid. Legger du inn åpningstid 8-16, er det kun de som kjenner ditt direkte nummer som kan nå deg.

Og får du i fremtiden flere medarbeidere, er det uproblematisk å legge til flere brukere i løsningen.

PC- og dataløsning

Du har trolig en PC i dag. Om denne er egnet for videre bruk i din bedrift må du selv vurdere. Om du er usikker må du gjerne spørre oss. Kanskje trenger du også en ekstern skjerm, tastatur/mus eller kanskje også en skriver.

Det finnes et utall produkter og løsninger i markedet. For å kunne gi deg en eksakt pris, ta kontakt med oss så skal vi nok i fellesskap finne en god løsning og pris på denne.

Skriver, kopi og skanner

Du vil trolig ha behov for å skrive ut, kopiere eller skanne dokumenter. Her finnes et stort utvalg av løsninger. Skrivere deles inn i to hovedkategorier; Blekk og Laser skriver.

Skal du skrive lite og sjelden, kan blekkskriver være et alternativ. Skal du skrive mye og ofte, kan laserskriver være et bedre alternativ. Blekkskrivere er rimelige mens blekkpatroner koster relativt mye sammenlignet med prisen for skriveren. Laser skriver raskere og har lavere totale driftskostnader, men er dyrere i innkjøp.

En multifunksjonsskriver kan være et godt alternativ som gir deg mulighet for både utskrift, kopi og skanning.

Kontorapplikasjon

Når det gjelder programvare, har du trolig behov for en kontorapplikasjon som Office365. Disse finnes i forskjellige utgaver.

  • Office-programmer: Outlook, Word, Excel, PowerPoint, OneNote. Publisher, OneDrive og mer
  • Én lisens dekker installasjon på inntil fem enheter per bruker 
  • Fillagring og -deling med 1 TB lagringsplass i OneDrive
  • Månedsabonnement uten bindingstid.

Antivirus og sikkerhet

En god sikkerhetsløsning og beskyttelse ved aktivitet på internett, er svært viktig. Les mer her.

  • Løsning for èn bruker og inntil 5 enheter
  • Én felles løsning som beskytter alle enheter: Windows- og Mac-maskiner, nettbrett, smarttelefoner
  • Legg til enheter til abonnementet etter behov
  • Månedsabonnement uten bindingstid.

Nettverk og internett

Du har sikkert en internett aksess i dag. Skal du inn i et kontor- eller butikklokale, vil du mest trolig trenge en aksess der.

Det er forskjellige måter å etablere aksess på i dag gjennom for eksempel fiber, telefonlinje, kabel-TV, Wifi eller mobilt bredbånd. Skal du leie et kontorlokale, kan det hende at det allerede er internett aksess tilgjengelig.

Har du lite behov for datatrafikk og sender mest e-post og leser litt nettsider, kan du klare deg med et rimelig mobilt bredbånd. Dette kan løses så enkelt som et data tvilling kort til ditt mobilabonnement og en egnet trådløs router.

Har du større behov for datatrafikk og stabil linje, er en linjebundet aksess bedre.

Vi kan tilby mobilt bredbånd fra Phonect eller en linjebundet løsning fra Broadnet som er en av Norges største leverandører på internettaksess til bedrifter. Broadnet leverer aksess både på fiber- og kobberlinjer.

Spør meg gjerne om pris på fastlinje hvis dette er av interesse, da løsning er avhengig av din eksakte bedriftsadresse.

Nettverk

Uansett om du kommer til å jobbe alene eller sammen med andre, vil du trolig trenge et lokalt nettverk i dine lokaler (eller hjemmekontor). I dette nettverket kan du kople til PC, skriver, skanner, telefoner, nettbrett og annet utstyr. Slik kan alle enheter tilknyttet ditt nettverk kommunisere med omverden via din internett linje.

Domene, e-post og hjemmeside

Kanskje har du allerede et domene og kanskje også en web side. Hvis du ikke har det, kan vi bistå deg med å registrere både domene, etablere e-post kontoer og også sette opp en enkel eller avansert web side.

Etablering av en Google Bedrift er noe du også bør vurdere. Dette gir deg en bedre synlighet på nettsøk.

Ønsker du å måle trafikken på din side og for eksempel å måle eventuell effekt av annonsering, er det smart å installere Google Analytics tilknyttet din web side. Dette gir deg oversikt over antall treff, brukere, geografi osv.

Regnskap

Enhver bedrift må føre regnskap. Om du fører regnskap selv, delvis eller fullt ut setter bort alt til en regnskapsfører må du selv avgjøre.

De fleste av oss vil nok ønske å ha et regnskapsprogram. Her finnes det mange forskjellige løsninger i forskjellige prisklasser. Vurder ditt behov opp mot pris før du velger. Sjekk også muligheter for å legge på mer funksjonalitet skulle din bedrift vokse.

Digihuset tilbyr 24SevenOffice som gir deg et komplett skybasert ERP- og regnskapssystem. Vi tilbyr også Dynamics 365 som er Microsofts nye skybaserte IT-plattform for næringslivet.

Betalingsløsninger

Skal du starte en fysisk butikk eller nettbutikk, vil du trenge en form for betalingsløsning.

Her finnes det mange muligheter og nedenfor forsøker jeg å ramse opp de som er aktuelle.

Betalingsterminal

Er det en fysisk butikk du skal starte, trenger du trolig en betalingsterminal. Når kunden din betaler med bankkort, er pengene på din konto dagen etter. Betaler kunden med Visa, Mastercard eller annet kredittkort, tar det noen dager før pengene er på din konto.

Betalingsterminaler finnes i to hoved varianter; mobil og trådbundet. Av disse finnes det et utvalg av modeller som både kan kjøpes og leies.

Bankterminal kan du skaffe ved å kontakte din bankforbindelse eller f.eks. NETS. Eller du kan spørre oss.

Les mer her:

https://www.dnb.no/bedrift/konto-kort-og-betaling/betaling/betalingsterminaler.html

https://www.nets.eu/no/payments/butikkbetaling/komplett-betalingslosning-til-butikk/

Det finnes også enklere løsninger som du kan knytte til din smarttelefon. Les mer her:

https://www.izettle.com/no

Nettbutikk

Skal du starte en nettbutikk, trenger du også en sikker betalingsløsning. OG, du trenger også en innløser avtale fra Teller. Denne trenger du for å kunne ta imot kortbetaling via Nets, Dibs, Payex, Payson eller Epay.

Her finnes det en jungel av løsninger. Muligens finnes det allerede en ferdig integrert løsning i din nettbutikk løsning.

Her kan du lese mer om mulige løsninger og tips om hva du bør velge;

https://www.nettpilot.no/hvilken-betalingslosning-bor-du-velge-til-din-nettbutikk/

 

Innløseravtale

Pris for en standard Teller avtale er kr. 900,- i etablering, dernest kr. 90,- per måned. Her er transaksjonsgebyr på Visa= 1 % og Mastercard 1,7%

VIPPS

Vipps er også en betalingsløsning som kan benyttes både i fysisk- og nettbutikk. Kontakt din bankforbindelse eller DnB for mer informasjon.

Kasseapparat

Skal du drive butikk eller restaurant og du håndterer kontantbetalinger, kan det hende du må ha et kasseapparat. Sjekk gjerne reglene for dette med en regnskapsfører.
Digihuset tilbyr også kasseløsninger om du skulle ha behov for dette.

Lagring av data og sikkerhetskopi

Er det slik at din bedrifts aktivitet produserer mye tilbud, kontrakter, prosjektdokumentasjon osv., bør du tenke på hvordan du skal lagre disse dataene på en sikker og trygg måte.

Hva skjer f.eks. hvis din datamaskin blir defekt eller kanskje også stjålet?

Eller hvis verst tenkelige tilfelle at kontoret ditt brenner ned?

Produserer du dokumenter som er kritiske for din bedrift, bør du tenke godt igjennom hvordan du skal håndtere dette hvis noe uventet skjer som stanser driften. Hvor fort og enkelt kan du fortsette driften og uten å miste informasjon?

Lagring av data og sikkerhetskopiering

Data kan du lagre enten på en PC, filserver eller direkte på en lagringsløsning på nettet (Sky-løsning). Med en Office365 løsning sikrer du dine data uansett fra hvilken enhet du jobber fra. Kjører du spesielle applikasjoner, har store datamengder og kanskje store, tunge filer, kan det være mer fornuftig å ha en lokal server eller filserver. 

Sikkerhetskopiering av data er svært viktig uansett løsning!

Spør oss gjerne om råd rundt dette for å finne en løsning for akkurat ditt behov.