Salgs- og leveringsbetingelser
Anvendelse
Disse salgs- og leveringsbetingelser får anvendelse på alle salg fra Digihuset, såfremt ikke annet er særskilt skriftlig avtalt partene imellom.
Kunder
Digihuset selger kun til virksomheter med org.nr registrert i Brønnøysundregisteret eller privatpersoner, heretter kalt Kunden. Digihuset forbeholder seg retten til å avvise eller begrense ordre dersom levering ikke ansees som forsvarlig.
Produktinformasjon
Alle oppgaver og data som finnes i Digihuset produktmateriell og produktkataloger etc., kan bli endret/justert uten særskilt varsel.
Priser
Varer innkjøpt i valuta er prissatt etter dagens valutakurs. Dersom prisen endres +/- 2 % fra ordredato, eventuelt ordrebekreftelse, forbeholder Digihuset seg retten til å korrigere listeprisen tilsvarende. Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Digihuset og/eller fra Partners side, i annonser o.l. og/eller i generelle presentasjoner i, nettbutikken som er større enn 15% av normal utsalgspris, kan Digihuset ensidig slette eller avvise ordre. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget. Alle priser er oppgitt eks. mva, miljøgebyrer og ex-works Digihuset lager. Alle ekspederte ordre vil i tillegg bli belastet frakt, hvor beløpet avhenger av forsendelsesmåte, sted og vekt. Dersom Kunden mener at fakturert pris avviker fra det opplyste ved ordredato, må dette meldes til Digihuset innen 8-åtte virkedager regnet fra levering.
Levering/Risikoovergang
Alle ordrer på produkter som er tilgjengelig på Digihuset lager, effektueres omgående. Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil vi gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om dette, sammen med informasjon om og eventuelt når levering kan skje, eller om produktet(ene) er utsolgt. Hvis ikke annet er særskilt skriftlig avtalt, går risikoen for skade over på Kunden når varen blir overgitt til fraktfører. Dette anses som levering.
Betaling/Morarenter
Dersom ikke annet er avtalt er betalingsbetingelser kontant betaling. Dersom faktura ikke betales ved forfall, skal det betales den til enhver tid høyeste morarente i.h.t. morarenteloven. Ved eventuelt betalingsmislighold forbeholder Digihuset seg retten til, uten nærmere varsel, kun å levere varer mot kontant betaling.
Salgspant – Eiendomsrett
Digihuset forbeholder seg salgspant i produkter som ikke er beregnet på videresalg, jfr. pantelovens § 3-14 flg. Produkt overlevert Kunden til demonstrasjonsformål, utlån o.l. merkes med Digihuset eiendomsrett av Kunden og holdes adskilt fra Kundens varelager.
Mangler
Ved feil på salgsgjenstanden som kan tilbakeføres til mangler som forelå på leveringstidspunktet, og som ikke skyldes Kunden eller forhold på hans side, har Digihuset ubetinget rett til, for egen kostnad, å rette mangelen eller foreta omlevering. Når Digihuset foretar retting eller omlevering, kan ikke Kunden gjøre ytterligere misligholdsbeføyelser gjeldende. Eventuelle mangler må påberopes innen 8-åtte virkedager regnet fra levering.
Reklamasjon
Kunden forplikter seg til uten ugrunnet opphold å reklamere eventuelle uoverensstemmelser mellom ordre og ordrebekreftelse. Kunden skal ved mottak av produktene, kontrollere at disse er overensstemmende med ordre og senest 14 dager etter mottak reklamere eventuelle avvik, jfr. Lov om kjøp (kjøpsloven). Eventuell garanti til Kunden og dens kunder vil følge den fra produsenten fastsatte garanti for produktet. Digihuset gir ikke Kunden eller dennes kunder egen garanti på produktene.
Angrerett
Hvis du angrer på et kjøp kan du enkelt returnere varen innen 14 dager. Angrerett gjelder ikke dersom emballasjen er brutt, åpnede CD- og DVD-plater eller elektroniske produkter (spill, programmer og filer) når lisensnøkkelen/koden har blitt tilgjengelig. Ønsker du å benytte din angrerett, vennligst fyll inn og send Angrerettskjema i retur sammen med varen.
Erstatningsansvar
Digihuset fraskriver seg ansvar for direkte eller indirekte økonomisk tap som måtte følge av mangelfull eller forsinket leveranse. Dette gjelder imidlertid ikke i de tilfeller hvor Digihuset forsettlig eller grovt uaktsomt har forårsaket misligholdet. I slike tilfeller skal imidlertid ansvaret begrenses til fakturaverdi av det mangelfulle/forsinkede produkt.
Produktansvar
Hvis de solgte varer volder skade på person eller ting, og dette skyldes at de ikke byr den sikkerhet som bruker eller allmennhet med rimelighet kunne vente, er Digihuset erstatningsansvarlig i den utstrekning slikt ansvar følger av lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar. Andre følgeskader erstattes ikke – jfr. pkt. 8.
Innrapportering av kringkastingsavgiften
Ved salg av utstyr som inneholder en fjernsynsmottaker (TV, Satellitt tuner, PC med tv kort og lignende) innrapporteres Kundens navn, adresse samt kjøpsdato til NRK.
Servicemail
Dersom din handel blir avbrutt, sender vi deg e-poster med en påminnelse om de produktene du la i din handlevogn. Dette gjør vi som en ekstra kundeservice for å gjøre kjøpsopplevelsen hos oss så smidig og enkel som mulig.
Pris og tilgjengelighet på produktene i e-posten er basert på det tidspunktet du la dem i handlevognen. Vi tar forbehold om at prisene kan endres under ulike kampanjer med utløpsdato. Produktene kan også bli utsolgt.
Vi sender også ut bestillings- og sendingsdokumenter, spørreundersøkelser og oppfølgnings e-post relatert til gjennomførte kjøp hos oss.
Force Majeure
Er Digihuset forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering i henhold til pkt. 8 foran, eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt herunder hos Digihuset eller enhver annen omstendighet når partene ikke med rimelige midler kan påvirke den, så som, men ikke begrenset til, brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, offentlige restriksjoner så vel nasjonalt som internasjonalt, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførslene av drivkraft, samt mangler ved, eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Digihuset fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller å kreditere den mangelfulle varens kjøpesum.
Eksport
Bedrifter forplikter seg til selv å innhente skriftlig godkjennelse før produkter eksporteres til de land hvor det fortsatt eksisterer eksportrestriksjoner.
Tvister
Dersom det oppstår tvist mellom partene om tolkning eller rettsvirkning av Avtalen skal tvisten søkes løst ved forhandlinger. Fører slike forhandlinger ikke frem, kan hver av partene forlange tvisten avgjort med endelig virkning etter tvistemålsloven kap. 32 – voldgift. Hver av partene oppnevner én representant til voldgiftsretten og disse i fellesskap oppnevner voldgiftsrettens formann. Ved søksmål som måtte falle utenfor voldgiftsavtalen anses Digihuset AS hjemting som verneting14